Zborai Módszer Logó

Így csökkentheted az irodai hátfájást

Közhellyel kezdünk, de valóban, korunk népbetegsége a hátfájás. Nap mint nap akár órákat görnyedünk (mert szinte senki nem ül helyesen) a gép, a monitor, az íróasztal előtt miközben olyan természetellenes pózokba kényszerítjük a testünket, a gerincünket, amire a válaszreakciója a fájdalom. De mit tehetünk ellene?

 

Hátfájás: mi okozza?

A hátfájás egy izomreakció, legtöbbször azért alakul ki mert „meghúzzuk” a hátunkat, vagy azért, mert folyamatosan és sokáig rosszul terheljük (A hátfájás csak ritkán komoly betegség tünete). Az emberek 70%-ánál előfordul élete során, különösen akkor, ha irodai munkát végez. Olyankor nem az a kérdés, hogy fog-e fájni a hátad, hanem az, hogy mikor és mennyire?

Vannak persze „hátfájásmegelőző” praktikák, össze is szedtünk neked néhányat, mindjárt elmondjuk, de előtte egy fontos kérdés: hogyan fáj a hátad?

 

Hogyan és mikor fáj a hátad?

Érdemes megfigyelned hogyan és mikor fáj a hátad? A hátfájás ugyanis leggyakrabban a rossz ergonómia és testtartás következménye. Ha teheted vezess hátfájás naplót: ez nem olyan komoly, mint amilyennek hangzik, a lényege mindössze annyi, hogy jegyezd fel, hogy a fejfájás melyik napon, időszakban kínoz.

Sok minden kiderülhet ebből: ha például akkor fáj a hátad, amikor sokáig ülsz az irodában, és azokon a napokon amikor nem vagy ott nem, akkor tipikus irodai hátfájásról beszélhetünk. Kiderül az is, hogy gyakori-e (sokan szokták mondani, hogy „áh, nem túl gyakran fáj” aztán kiderül, hogy egy héten többször) illetve az is, hogy mennyire fáj (érdemes 1-5 között pontozni a fájdalom erősségét)

Fontos az is, hogyan fáj: ha a fájdalom a nyakból indul, és lefelé halad a hát felső részébe, és onnan a végtagokba, és elmúlik amikor testhelyzetet váltasz, akkor nagyon valószínű, hogy „átlagos irodai” hátfájásod van, ha nyilal akkor meghúzhattad, megemelhetted magad, ha egy ponton fáj akkor akár az is lehet, hogy „becsomósodott”.

 

Ezt teheted az irodai hátfájás ellen

Majdnem biztos vagyok abban, hogy ezek nagy részét tudod, de vagy nem csinálod, vagy már nem elég. Ki fog derülni, hiszen mondok neked 5 technikát és ha továbbra is fáj a hátad, szükséged lehet rám.

Ülj rendesen. Rendesen ülni úgy kell, hogy a lábad a földön van (most gyorsan letetted, igaz?) a széken egyenes derékkal ülsz, a kezeddel éppen érd el a billentyűzetet. Ha ezt megteszed már sokkal kevésbé terheled a gerincedet és a hátadat, mint eddig, görnyedve. Igaz, nem könnyű így ülni, de megéri.

Legyen minden ergonomikus. A széked, az asztal (én azt nem javaslom, hogy mindenféle különös labdákon térdepelve dolgozz) az egered is (szinte meg sem tudod számolni, hogy egy nap alatt mennyit kattintasz) és a billentyűzet is. Ez persze költséges, de csökkenti a fájdalmat.

Néha sétálj. Ezt eddig 50 000 szer láttad leírva, de nem tetted meg, igaz? Akkor azt, hogy néha próbáld meg elérni a plafont, vagy éppen hajolgatsz, úgysem fogod megtenni igaz? Pedig segítene

Ne „nyomkodj”. Sokan, amikor hazaérünk az után is állandóan nyomkodjuk a telefonjainkat, görnyedve a nyakunkat, hátrahúzva a fejünket előre tolva S alakban létezünk és meglepődünk a fájdalmon.

Tehermentesítheted a hátadat úgy is, ha „kemény a matracod”, mert az segíthet éjszaka. Az a matrac a kemény, ami elsőre „összetör” és alig tudsz rajta aludni, idővel megszokod.

Plusz egy tanácsunk, hogy sportolj. Már az is sport, ha biciklizel, vagy rendszeresen sétálsz, esetleg felemelsz egy ásványvizet 10 szer. Bármi lehet sport, ami „kimozdít”

 

Még mindig fáj? Ezt tedd.

Ha ennek ellenére még fáj a hátad akkor fordulj hozzám, szívesen megszüntetem a hátfájásodat: lehet, hogy már egyetlen kezeléssel tudok annyit segíteni, hogy sokkal jobban érezhesd magad.

Az Zborai Tamás Péter képe

Zborai Tamás Péter

Zborai Tamásnak hívnak, csontkovács vagyok, manuálterapeuta. Pontosan abban segítek Önnek, amiért itt van! Eltűntessem a fájdalmát, és akár már egyetlen kezelés után visszaadom a fájdalommentes élet, mozgás örömét.
Az Zborai Tamás Péter képe

Zborai Tamás Péter

Zborai Tamásnak hívnak, csontkovács vagyok, manuálterapeuta. Pontosan abban segítek Önnek, amiért itt van! Eltűntessem a fájdalmát, és akár már egyetlen kezelés után visszaadom a fájdalommentes élet, mozgás örömét.

Oszd meg a bejegyzést másokkal is!

Rólam mondták